fbpx

האם ניתן לקבל פיצוי בגין מומים מולדים במגזר החרדי?

רקע: בוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת התנהל דיון שכותרתו "100% מהנשים החרדיות לא יעשו הפלה גם אם העובר צפוי לסבול מפיגור שכלי" .

הדיון יתנהל בעקבות סקר שנערך במשרד הבריאות שבו נמצא כי שיעור ניכר של נשים במגזר החרדי אינן עושות בדיקות לאבחון מומים במהלך ההיריון, וכי ממילא אף אחת מהן אינה שוקלת הפסקת היריון כאשר העובר סובל ממום של פיגור שכלי.
בסקר נשאלו הנשים מה היו עושות אם היה מתגלה במהלך ההיריון שהעובר עלול לסבול מפיגור שכלי.
על-פי תוצאות הסקר, נמצא כי כל הנשים החרדיות ענו כי היו ממשיכות את ההיריון במקרה של פיגור אפשרי בעובר.
בטבלה שלהלן מוצגות התנהגות הנשים במקרה של פיגור אפשרי בעובר לפי דתיות (באחוזים):

 

 

הסיבות לאי ביצוע הפסקת היריון

1. גורמים הלכתיים
במקורות ההלכתיים מוסכם שהפלה יזומה אסורה "ללא הצדקה רצינית". ישנו שוני בין הפוסקים מהי "הצדקה רצינית" הנדרשת להתרה של הפסקת היריון רגיל. רוב הפוסקים בדורנו מתירים הפסקת היריון רק אם יש חשש שהמשכו עלול לסכן את חיי האם. לעומתם, פוסקים חשובים אחרים מתירים את הפסקת ההיריון בכל מצב שבו המשך ההיריון עלול לגרום סבל פיזי או נפשי חמור.
לפי פרופ' אברהם שטיינברג, נוירולוג ילדים בבית-החולים "שערי צדק" ועורך "אנציקלופדיה הלכתית רפואית", כשיש מומים אין אחידות בפסיקת רבנים: חלקם מתירים הפלה וחלקם אוסרים, וכל מקרה נדון לגופו.

2. מודעות נמוכה
יש בעיה של חוסר מודעות בציבור החרדי לחשיבות הבדיקות בזמן ההיריון לשם ניהול היריון ולידה תקינים. על-פי פרופ' יואל זלוטוגורה משירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, נטילת חומצה פולית לפני ההיריון מקטינה את ההסתברות ללקות בחלק ניכר מהמומים, ובתחום זה כבר נעשות פעולות הסברה בקרב אנשי רפואה בקהילה ועם רבנים ואישים מן הקהילה החרדית.

 

3. חסמים כלכליים – עלות הבדיקות
כיום רב הבדיקות לאבחון טרום-לידתי אינן כלולות בסל הבריאות (אלא כשמדובר בקבוצות סיכון מיוחדות) וביצוען כרוך בתשלום. כך למשל, בדיקת סיסי שליה עולה כ-2,000 ₪, וסריקת מערכות מוקדמת באולטרא-סאונד (בטרימסטר הראשון) עולה כ-1,500 ₪. בסקר נמצא כי עלות בדיקות מסוימות משפיעה על ההחלטה לעשות בדיקות אלו.

מסקנה הדיון בכנסת הייתה שיש לפעול להגברת המודעות לחשיבות הבדיקות לשם ניהול היריון ולידה תקינים הודגשה חשיבות לנטילת חומצה פולית עוד לפני ההיריון.

הערכה היא שנטילת כמות מספקת של חומצה פולית טרם הכניסה להריון ובמהלך ההיריון עשויה למנוע 8 מתוך 10 מקרים של מום מולד מסוג ספינה (המום השכיח ביותר).
עובדה זאת, גרמה למשרד הבריאות לפרסם מספר חוזרים, משנת 2000 ואילך, המחייבים רופאים להציע חומצה פולית לכל הנשים בגיל הפוריות, בדגש על נשים מהמגזר החרדי, שכאמור בממצאי הסקר, אינם מבצעים הפלות.
לצערנו, עדיין יש מספר גבוה של לידות עם מום מולד. זה יכול להימנע אם הצוות הרפואי היה מיישם את המלצת משרד הבריאות, להסבר ומתן חומצה פולית, לאימהות לפני הכניסה להריון.

 

ביובלים זהינו את הכשלים של משרד הבריאות בהטמעת מסקנותיו במגזר החרדי, לכן אנו פועלים כי מגיע לך הרבה כסף. רקמנו שיתוף פעולה עם משרדי עו"ד ובתי הוראה הלכתיים על מנת לתת פתרון מטבי שיאפשר פיצוי כספי ניכר למשפחות על פי ההלכה.
דאגנו למימון מלא של כל הוצאות התביעה וחוות הדעת, שיהיו על בסיס הצלחה בלבד, כך שגם במקרה שהתביעה תידחה- אין סיכון למשפחה.
סייענו ללקוחותינו לקבל מיליוני ₪ מחברות הביטוח של קופ"ח ומשרד הבריאות.
תביעות אלו יצרו מוטיבציה לשינוי בקופ"ח, חודדו ועודכנו נהלים ונערכו שיתופי פעולה עם גורמים בקהילה להסברה מותאמת לקהל היעד. והכי חשוב , חלה ירידה משמעותית במום מולד מסוג ספינה במגזר החרדי.

את שכר הטרחה שלנו אנו גובים מחברות הביטוח
עם הצלחות בשטח קשה להתווכח
אנו מציעים לעבוד בשבילך
שיחת ייעוץ ללא התחייבות

פעילותינו מהווה הצלה של ממש להורים לילדים בעלי מוגבלויות, אנו מגדילים את סיכוייהם לזכות בפיצוי כספי ניכר, שיסייע להם להיטיב עם ילדיהם.
לא זכית לא שילמת!

אצלנו כולם זכאים

צרו קשר להתייעצות ללא עלות




      דילוג לתוכן